Vi vill lära känna Jesus mer

I vår kyrka ryms både tro och tvivel. Vi tycker inte alla likadant men det vi har gemensamt är en längtan efter ett liv med Jesus i centrum.

Vad tror vi på?

Vår längtan är att Jesus liv, död och uppståndelse ska utmana och forma våra liv så att Guds kärlek blir synlig. En kärlek som sträcker sig till alla människor. Söderhöjdskyrkan är därför en öppen gemenskap där tro, tvivel och längtan efter att lära känna Jesus ska få plats samtidigt.

Vi räknar med Guds närvaro i världen och i våra liv genom den helige Ande. Världen är en komplicerad plats att leva i, men vi tror att Gud kan och vill förändra omständigheter och ge människor nytt hopp och en djup mening med livet.

Vår tro säger oss att himlen en dag ska omfamna jorden. För Gud är hela skapelsen viktig. Vi vill därför samverka med alla goda krafter som arbetar för ett mänskligare och vänligare samhälle, för en värld som andas Guds villkorslösa kärlek.

Tillsammans med ungefär 300 andra församlingar i Sverige samverkar vi inom trossamfundet Evangeliska Frikyrkan (EFK). Genom EFK finns vi med i ett stort internationellt arbete, har samarbete med flera andra kyrkor och är knutna till olika nationella samverkansorganisationer.

Vår tro är i grunden densamma som för alla kristna kyrkor. Vi bekänner oss därför till de klassiska trosbekännelser som den kristna kyrkan haft genom årtusenden – den apostoliska och den nicenska trosbekännelsen.

VÅR VISION

En öppen och varm gemenskap där vi tillsammans följer Jesus, förmedlar hopp till människor och gör skillnad i samhället.

• För mig visar sig Guds godhet genom församlingen. Det är väldigt fint att få ha en sådan gemenskap i min vardag.

Magdalena

• Söderhöjdskyrkan är mitt andra hem.

Julia

• Det var i Söderhöjdskyrkan jag kom till tro för 40 år sedan, och sedan dess har jag blivit kvar. Det är en speciell plats för mig.

Torgny

• Hemgruppen är en skön paus mitt i veckan, som ger mig energi. Det är ett tillfälle där jag ger tid till bön och fördjupar min tro i en mindre gemenskap.

Lovisa