Ett hjärta för människor och världen

Vår önskan är att vi som kyrka ska finnas till för, och göra skillnad för, människor i olika livssituationer, både lokalt i Stockholm och utomlands genom våra samarbetspartners och missionärer.

Kafé i gemenskap

Den 17 februari 2014 öppnades "Kafé i Gemenskap - Söder" i Söderhöjdskyrkans kafévåning. Det är ett samarbete mellan föreningen Ny Gemenskap, Söderhöjdskyrkan och flera kyrkor på Södermalm i Stockholm (genom Söders Kristna Råd). Syftet med kaféet är att skapa en positiv mötesplats där människor i utsatta livssituationer, som t.ex. hemlöshet och ensamhet, får ett gott bemötande och hjälp i livet med olika behov.

Ny Gemenskap är huvudansvarig för kaféet men en viktig byggsten är också hjälp i form av diakoner och volontärer.

Kafé i Gemenskap - Söder serverar gratis frukost  varje vardag mellan kl. 9-12 med samling kl. 10.30. Varmt välkommen!

Torsdagar: Musikkafé kl. 13.15-15.30

Är du intresserad av att hjälpa till?

Kontakta kaféets föreståndare Iris Arvidsson: iris.arvidsson@nygemenskap.org

Söderhöjdskyrkans internationella engagemang

Söderhöjdskyrkan har långsiktiga samarbeten med kyrkor och organisationer i flera länder runt om i världen.

Vi stöttat våra partners arbete med att stärka barn och ungas rättigheter, fattigdomsbekämpning, ledarutbildningar och att förebygga människohandel och hjälpa dem som fallit offer.

Att ta del av våra samarbetspartners arbete berikar oss och vi har mycket att lära av varandra.

Mötesplats för flyktingar från Ukraina

Kafé tre dagar i veckan

Många ukrainska flyktingar har kommit till Sverige och de behöver hjälp med att integreras och hitta arbeten och meningsfulla sysselsättningar. Därför finns ”Mötesplats Ukraina” i våra lokaler på eftermiddagarna måndag-onsdag. Här samarbetar vi med Ny Gemenskap, Soulidarity & HumanRights, Röda Korset och Söders Kristna Råd.

Måndag-onsdag: kl. 13-16.00

Місце зустрічі: для щойно прибувших до Швеції

Отримайте допомогу в підході до ринку праці через пошук роботи та навчання. Тут ви знайдете перекладачів, помічників з кризових ситуацій, дияконів, священнослужителів і терапевтів, а також можливість отримати юридичну консультацію та підтримку. Є ігрова зона для дітей. Ми пропонуємо просту їжу, каву та чай. Теплий прийом!

Години роботи
вівторок 13-18

welcomeukraine.se

I samband med att den första strömmen av ukrainska flyktingar kom till Stockholm skapade några medlemmar i Söderhöjdskyrkan, med hjälp av Impact Commerce, en hemsida som listar lokala aktiviteter och stöd riktade till just ukrainska flyktingar.

Ta en titt och sprid gärna welcomeukraine.se